Het Fodmap-dieet

 

Wat zijn Fodmaps?

Fodmap staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden and Polyolen.  Bij de Monash University in Australië hebben Peter Gibson en Sue Shepherd ontdekt dat deze koolhydraten vaak klachten veroorzaken bij mensen met PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom).  Zo kan lactose uit melkproducten klachten veroorzaken, of de fructanen uit tarwe, maar ook de fructose uit mango’s. Een eerste stap kan bijvoorbeeld zijn om tarweproducten te vervangen door spelt. Het zogenaamde fodmap-dieet helpt in zo’n 75% van de gevallen, ongeveer 25% van de mensen heeft er echter geen baat bij.

De meeste mensen hebben last van een aantal van deze fodmaps, vaak niet van alle soorten. Om te ontdekken waar men dan de klachten van krijgt wordt aanbevolen om een eliminatiedieet te volgen. Dit kan je doen via een gespecialiseerde diëtist, of je kunt dat zelfstandig doen. Het is dan handig om het fodmaparm dieet basisboek te gebruiken. Hierin staat uitgelegd hoe je dit kunt aanpakken.

Een aantal punten die van belang zijn:

– het fodmapdieet helpt in zo’n 75% van de gevallen, dus niet altijd.

– Het fodmapdieet is niet hetzelfde als glutenvrij eten. Fodmaps zijn koolhydraten, gluten zijn eiwitten. Zo is (zuurdesem)speltbrood aanvaard binnen het fodmapdieet. Wie glutenvrij moet eten (vanwege coeliakie) wordt echt ziek van gluten en dus ook van speltbrood. Het is daarom van groot belang dat een arts uitsluit dat je coeliakie hebt.

– Het is verstandig niet volledig fodmapvrij te blijven eten, bijvoorbeeld omdat je bang bent te herintroduceren (door pijn of misselijkheid bijvoorbeeld). Het is van belang zo gevarieerd mogelijk te eten, zodat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Wanneer je bijvoorbeeld in de herintroductie hebt ontdekt dat je geen last hebt van lactose, gebruik dan regelmatig iets van yoghurt, kaas o.i.d. Zuivelproducten blijven een goede bron van calcium.

– Het is niet zo dat je alle fodmaps moet vermijden. Het lastige is dat Fodmaps in veel producten voorkomen en dat het cumulatief werkt. Zolang je onder een bepaalde grens blijft gaat het allemaal goed. Helaas is die grens voor iedereen anders, daarom moet je ook uitproberen waar je wel of niet tegen kan, steeds weer de grens opzoeken.

– Voor PDS is helaas geen pasklare oplossing. Het is dus per persoon een kwestie van uitproberen. Ik hoop je met deze website van inspiratie te voorzien. Ik vind het belangrijk dat recepten niet te ingewikkeld zijn en dat er “gewone” producten kunnen worden gebruikt die vrij algemeen verkrijgbaar zijn.

Veel plezier met koken!